Tegenwoordig wordt veel geschreven over welke competenties mensen, naast kennis, nodig hebben om in de 21ste eeuw succesvol te zijn in werk en studie. Dit gaat onder andere over:
-
Intrapersoonlijke competenties: Dit betreft Zelfsturing (zelfstandig en bewust handelen, verantwoordelijkheid nemen en doelgericht zijn), Metacognitie (reflecteren en eigen gedrag bij kunnen sturen)
-
Interpersoonlijke competenties: Samenwerken, Communicatie, Sociale en culturele vaardigheden
-
Denkvaardigheden: Kritisch en Creatief denken en Probleemoplossend vermogen
Niet verrassend misschien. Maar waarschijnlijk herkenbaar als de succesfactoren in functioneren en daarom des te belangrijker dat medewerkers dit zoveel mogelijk ontwikkelen. In eerste instantie wanneer men niet voldoet aan het gewenste niveau op één of meerdere van deze competenties en dit zich uit in matig of onvoldoende functioneren.
Daarnaast is het dus ook heel belangrijk om deze competenties te bezitten voor mogelijk toekomstige functies in de loopbaan van de medewerker.
Als zeer ervaren trainer en ontwikkelaar van trainingen op een breed scala aan professionele en persoonlijke competenties kan ik voor jouw organisatie trainingen ontwerpen en uitvoeren op gebied van:
(klik op de link om direct naar het hoofdstuk te gaan)
Deze trainingen zijn altijd maatwerk voor de medewerkers in jouw organisatie en gericht op het behalen van de doelen die jouw medewerkers willen (of moeten) behalen. Mogelijke inhoud en onderwerpen:
Persoonlijke en professionele ontwikkeling
Mensen zijn het meest succesvol als ze optimaal zichzelf zijn. Maar wie ben je dan zelf? Wat zijn je kwaliteiten, je valkuilen en je voorkeuren in werk én in het leven in zijn geheel? Waar word je blij van? En waarvan lig je wakker?
Wat wil ik wel echt en wat niet? Om te kunnen ontwikkelen hebben mensen het nodig om te ervaren dat ze ergens last van hebben. Dat zet hen in beweging. Daarom is het nodig om in eerste instantie te onderzoeken welke last verminderd kan worden door middel van het ontwikkelen van welke competenties en bijvoorbeeld effectievere overtuigingen.
Als deze focus er is, kan het bijvoorbeeld gaan over: beter plannen en methodisch werken: prioriteiten stellen, zelfbeeld en overtuigen, communicatie en samenwerken, assertiviteit en voor jezelf zorgen, omgaan met stress en eigen richting bepalen en keuzes maken.
Ook de belemmeringen in het maken van keuzes of als gevolg van eigen overtuigingen en hoe je deze kunt tackelen, komen aan bod. Evenals de -werk-waarden die voor de medewerker uniek en leidend zijn, en wat hem/haar gelukkig maakt.
Hoewel deze training in groepen wordt gegeven, kan wel iedere deelnemer zijn/haar ontwikkeling doormaken en eigen doelen behalen. Hierin wordt voorzien door de opzet én door de specifieke aandacht en begeleiding die de trainer hierin geeft.
Het aantal dagdelen is altijd in overleg. Afhankelijk van de vraag en de te behalen doelen ligt dit meestal tussen de 4 en 6 dagdelen. De groepsgrootte is maximaal 8 deelnemers. Bij voorkeur vindt er voorafgaand aan de training een -kort- individueel intakegesprek met iedere deelnemer plaats. (teneinde de training effectief af te kunnen stemmen op de behoeften).
Het is ook mogelijk een combinatie te maken van trainingsbijeenkomsten in een groep en individuele coaching. Het traject bestaat dan uit ca. 2 a 3 dagdelen van gezamenlijke trainingssessies en individuele verdieping in een paar coachingsgesprekken. Dit kan zeer effectief voor de deelnemer én kostentechnisch interessant zijn.
Wil je meer weten over de mogelijkheden? Dit kan via de e-mail via het contactformulier of telefoon. Ook kom ik graag langs om de vraag en behoefte van jullie organisatie te bespreken.