Trainingen

Tegenwoordig wordt veel geschreven over welke competenties mensen, naast kennis, nodig hebben om in de 21ste eeuw succesvol te zijn in werk en studie. Dit gaat onder andere over:

  • Intrapersoonlijke competenties:  Dit betreft  Zelfsturing (zelfstandig en bewust handelen, verantwoordelijkheid nemen en doelgericht zijn), Metacognitie (reflecteren en eigen gedrag bij kunnen sturen)

  • Interpersoonlijke competenties: Samenwerken, Communicatie, Sociale en culturele vaardigheden

  • Denkvaardigheden: Kritisch en Creatief denken en Probleemoplossend vermogen

 

Niet verrassend misschien. Maar waarschijnlijk herkenbaar als de succesfactoren in functioneren en daarom des te belangrijker dat medewerkers dit zoveel mogelijk ontwikkelen. In eerste instantie wanneer men niet voldoet aan het gewenste niveau op één of meerdere van deze competenties en dit zich uit in matig of onvoldoende functioneren.

Daarnaast is het dus ook heel belangrijk om deze competenties te bezitten voor mogelijk toekomstige functies in de loopbaan van de medewerker.

 

Als zeer ervaren trainer en ontwikkelaar van trainingen op een breed scala aan professionele en persoonlijke competenties kan ik voor jouw organisatie trainingen ontwerpen en uitvoeren op gebied van:

(klik op de link om direct naar het hoofdstuk te gaan)

 

- Persoonlijke en Professionele ontwikkeling

- Stressmanagement en vitaliteit

- Communicatie en/of Samenwerking

- Lastige gesprekken

- Adviesvaardigheden en/of Coaching

- Onderhandelen en/of Conflictbemiddeling
 

Deze trainingen zijn altijd maatwerk voor de medewerkers in jouw organisatie en gericht op het behalen van de doelen die jouw medewerkers willen (of moeten) behalen. Mogelijke inhoud en onderwerpen:

 

Persoonlijke en professionele ontwikkeling

Mensen zijn het meest succesvol als ze optimaal zichzelf zijn. Maar wie ben je dan zelf? Wat zijn je kwaliteiten, je valkuilen en je voorkeuren in werk én in het leven in zijn geheel? Waar word je blij van? En waarvan lig je wakker?

Wat wil ik wel echt en wat niet? Om te kunnen ontwikkelen hebben mensen het nodig om te ervaren dat ze ergens last van hebben. Dat zet hen in beweging. Daarom is het nodig om in eerste instantie te onderzoeken welke last verminderd kan worden door middel van het ontwikkelen van welke competenties en bijvoorbeeld effectievere overtuigingen.

Als deze focus er is, kan het bijvoorbeeld gaan over: beter plannen en methodisch werken: prioriteiten stellen, zelfbeeld en overtuigen, communicatie en samenwerken, assertiviteit en voor jezelf zorgen, omgaan met stress en  eigen richting bepalen en keuzes maken.

Ook de belemmeringen in het maken van keuzes of als gevolg van eigen overtuigingen en hoe  je deze kunt tackelen, komen aan bod. Evenals de -werk-waarden die voor de medewerker uniek en leidend zijn, en wat hem/haar gelukkig maakt.

Hoewel deze training in groepen wordt gegeven, kan wel iedere deelnemer zijn/haar ontwikkeling doormaken en eigen doelen behalen. Hierin wordt voorzien door de opzet én door de specifieke aandacht en begeleiding die de trainer hierin geeft.

Het aantal dagdelen is altijd in overleg. Afhankelijk van de vraag en de te behalen doelen ligt dit meestal tussen de 4 en 6 dagdelen. De groepsgrootte is maximaal 8 deelnemers. Bij voorkeur vindt er voorafgaand aan de training een -kort- individueel intakegesprek met iedere deelnemer plaats. (teneinde de training effectief af te kunnen stemmen op de behoeften).

Het is ook mogelijk een combinatie te maken van trainingsbijeenkomsten in een groep en individuele coaching. Het  traject bestaat dan uit ca. 2 a 3 dagdelen van gezamenlijke trainingssessies  en individuele verdieping in een paar coachingsgesprekken. Dit kan zeer effectief voor de deelnemer én kostentechnisch interessant zijn.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Dit kan via de e-mail via het contactformulier of telefoon. Ook kom ik graag langs om de vraag en behoefte van jullie organisatie te bespreken.

 

 

Stressmanagement en vitaliteit

Balans is alles!

Stress is altijd spanning. Soms is dat gezonde spanning, bijvoorbeeld om te kunnen presteren. Daarom is stress niet per definitie negatief. Echter, veelal ervaren wij stress vooral als negatieve spanning, die ontstaat omdat er in onze maatschappij veel van ons persoonlijk als mens wordt gevraagd. De belasting is groter dan de belastbaarheid, dus wat jij aankunt.

In deze training gaat het vooral om het zoeken van jouw eigen balans; op welke wijze wordt jouw belasting niet groter dan je aankunt? En als dit wel al het geval is, waar ligt dit dan aan? En hoe kun je jouw situatie zodanig beïnvloeden dat je meer in balans komt?

We gaan hierin onderzoeken welke factoren vanuit de werkomgeving hierop van invloed zijn en hoe je die positief kunt beïnvloeden. Daarnaast leer je hoe je valkuilen van jouzelf kunt omzetten naar jouw kwaliteiten en uitdagingen om te voorkomen dat deze tot stress leiden.

Deze training is geschikt wanneer je last hebt van stress, maar nog niet in een burn-out bent beland (zie bij coaching: dan is een ander traject beter geschikt).

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Analyse van stressklachten en stressbronnen

  • Wat helpt jou ontspannen en helpt in fysieke conditie?

  • Omgaan met stress in relatie tot jou als persoon en jouw (werk)omgeving

  • Versterken van competenties en vaardigheden

  • Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Jouw persoonlijke balans 

  • Match met werk en persoonlijke sociale omgeving

 

Je leert met, en van elkaar in een groep(je). De meerwaarde hiervan is de herkenning én de hulp die je ontvangt en mag geven in geval van verschillende doelen of stressbronnen. Tevens is het mogelijk een combinatie te maken van een traject dat bestaat uit: ca. 3 a 4 gezamenlijke trainingssessies van een paar uur (of begeleide intervisie) en individuele verdieping in een paar coachingsgesprekken.

 

De vorm, inhoud en omvang van deze training is maatwerk, afhankelijk van de te behalen doelen en grootte van de groep.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Dit kan via de mail of telefoon. Ook kom ik graag langs om de vraag en behoefte van jullie organisatie te bespreken. 

 

Communicatie en/of Samenwerking

Samenwerking en communicatie staat bij elkaar omdat deze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Bij samenwerken gaat het ook altijd om communiceren. Je kunt in het werkzaam leven niet niet-communiceren. Dit gebeurt zowel in losse verbanden, waarin je procesmatig met elkaar te maken hebt, als in teams die onderling afhankelijk zijn om gezamenlijk doelen te behalen.

Voor deze training leggen we de focus op het communiceren uitgaande van de definitie: “bedoeld of onbedoeld (bewust of onbewust) een bepaalde boodschap overbrengen op iemand anders”.  Deze boodschap bevat informatie, die bestaat uit gedachten, gevoelens en/of gedrag.

Daarmee gaan we in op de aspecten die effectief communiceren beïnvloeden, zoals gedachtenpatronen in relatie tot bedoelingen en het toetsen hiervan door middel van feedback. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen, doorvragen én samenvatten en toetsen. Ook het begrijpen en gebruiken van non-verbale signalen of lichaamstaal (denk aan houding of gezichtsuitdrukking) zijn belangrijke elementen.

Bij Samenwerken gaat het een spade dieper. Ik ben een groot voorstander van de elementen die Martijn Vroemen (2009 ) benoemt als succesfactoren die leiden tot geïnspireerd samenwerken: het zogenaamde “Karrewiel”. De assen hiervan geven de factoren aan die op effectieve samenwerking van invloed zijn; Zijn onze doelen helder en motiverend? Tonen wij allen (!) voldoende initiatief? Ervaren wij gedeelde verantwoordelijkheid voor het team, de doelen en het proces? Zijn wij van open communicatie? En wat betekent dit dan? Hebben wij respect voor verschillen binnen het team en zijn wij flexibel in aanpassen van ons ten opzichte van het gezamenlijke doel en het teamproces?

Het mag duidelijk zijn dat cultuur, communicatie en tevens structuur en leiderschap hierbij een belangrijke rol spelen. In de training wordt met elkaar hierop het beeld geschetst én een actieplan gemaakt hoe effectieve (re) samenwerking binnen of tussen teams wordt gerealiseerd. Iedere deelnemer maakt hierop ook een eigen actieplan.

De vorm, inhoud en omvang in dagdelen is maatwerk, afhankelijk van de te behalen doelen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Dit kan via de e-mail via het contactformulier of telefoon. Ook kom ik graag langs om de vraag en behoefte van jullie organisatie te bespreken. 

 

Lastige gesprekken

Deze training is met name bedoeld voor managers die voor de uitdaging staan om gesprekken te voeren waarin een tegenstrijdigheid in belangen bestaat of waarin de “andere partij” zoals de medewerker lastig te overtuigen is. Denk aan functionerings- of beoordelingsgesprekken met een moeizaam functionerende medewerker. Of aan het ontslaggesprek (of niet verlengen van een contract). Ook gesprekken met langdurig zieke medewerker(s) kan voor een leidinggevende een uitdaging zijn; wat zeg je wel of niet? Wat mag je wel of niet bespreken? Hoe kom je tot goede afspraken over reïntegratie etc. Inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen zorgt voor meer wederzijds begrip en de mogelijkheid tot een betere onderlinge afstemming. Deze afstemming heeft een positief effect op het gespreksresultaat.

Onderwerpen die hierin terug komen zijn:

  • Effect van communicatie (verbaal én Non-verbaal) en hoe krijg je de ander ‘mee’?

  • Wie heeft welke rol en verantwoordelijkheid? Relatie met het (HR)- beleid

  • Hoe leg je verantwoordelijkheid effectief  bij de medewerker, zodat deze dit oppakt?

  • Hoe zet je de medewerker in beweging?

  • Welke kwaliteiten van jouzelf zet je in en welke valkuilen zet je om in uitdagingen?  

  • Hoe maak je concrete afspraken én zorg je voor behalen hiervan?

  • Welke hulp heb je nodig van bijvoorbeeld de HR-afdeling?

  • Zo nodig: Juridische aspecten die van belang zijn; bv. bij ontslag of reïntegratie

Na de training ben je in staat om het eigenaarschap bij medewerker(s ) in te zetten en op coachende wijze de gewenste resultaten te behalen. Medewerkers kun je aanzetten tot actie en het nemen van verantwoordelijkheid. Tevens ben je in staat om jouw eigen kwaliteiten optimaal in te zetten én om ontwikkeldoelen te formuleren op je uitdagingen. Je kunt hulp vragen en hebt de juridische kaders helder waarbinnen je beslissingen kunt nemen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Dit kan via de e-mail via het contactformulier of telefoon. Ook kom ik graag langs om de vraag en behoefte van jullie organisatie te bespreken. 

 

Adviesvaardigheden en/of Coaching

Adviesvaardigheden: Deze training is met name bedoeld voor adviseurs, zoals HR-adviseurs. Als inhoudelijke HRM-expert heb je veel kennis en ervaring in huis, maar de inhoud alleen is vaak niet genoeg om anderen écht te overtuigen. In de training gaan we in op de dilemma’s die jij tegenkomt in je rol als adviseur. Hoe krijg jij meer impact in deze rol? Tijdens deze training staan jouw communicatie -en vaardigheden om te beïnvloeden als adviseur centraal. Hoe communiceer je constructief, ook bij weerstand? Hoe overtuig je je klant van jouw advies? Welke vaardigheden en middelen heb je daarvoor nodig? Hoe beweeg je je zo in en door de organisatie dat je gezien en gehoord wordt, zonder dat jij alle aapjes op je schouder hebt?

De deelnemers formuleren hiervoor hun eigen leerdoelen, welke door oefenen in relatie tot belangrijke aspecten over adviseren worden gerealiseerd.

Onderwerpen:

  • De vraag achter de vraag achterhalen

  • Een effectieve werkrelatie realiseren en aan kunnen sluiten bij waardesystemen van de klant

  • Machtsbronnen van de adviseur inzetten

  • Constructief communiceren en anderen écht overtuigen

  • Dienstverleningsmodellen herkennen en de hiervoor benodigde rol kunnen inzetten

  • Kunnen bepalen welke strategische keuzes je maakt bij beïnvloeding

 

Coaching wordt altijd gezien als begeleidingsvorm. Dat is het ook, echter, kan dit ook worden ingezet als diagnose-instrument en/of als rol waarbij de essentie is om medewerkers in beweging te zetten, hen te laten ontwikkelen en veranderen.  Als coach probeer je de ander aan het denken te zetten, tot actie te stimuleren en te motiveren. Deze rol kan effectief zijn zowel voor adviseurs  als voor managers.

In deze training is er veel ruimte voor oefening en ontwikkel je de specifieke vaardigheden zodat je effectief kunt coachen.  Je begeleidt dan meer op het proces, waarbij de inhoud door de andere partij wordt gerealiseerd.

Onderwerpen:

  • Wat is coachen? En wat is het verschil met adviseren?

  • Uitgangspunten bij coaching

  • De basisvaardigheden van coaching

  • Structuur van het coachingsgesprek

  • Coachen "onder de waterlijn”; hoe te komen tot beweging?

  • De Toolbox van de coach; modellen ed. en hoe deze toe te passen

 

De vorm, inhoud en omvang in dagdelen is maatwerk, afhankelijk van de te behalen doelen. Uitgaande van een voldoende communicatieniveau,  is het mogelijk om de basis van coachen in 3 dagdelen te trainen.  Een combinatietraining van advies- en coachingsvaardigheden is ook mogelijk.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Dit kan via de e-mail via het contactformulier of telefoon. Ook kom ik graag langs om de vraag en behoefte van jullie organisatie te bespreken. 

 

Onderhandelen en/of Conflictbemiddeling

Onderhandelen is een specifieke vaardigheid en methodiek, gericht op het behalen van jouw belang als partij, zonder de relatie met de ander te verliezen. Dat geldt vooral voor situaties binnen organisaties; immers je wilt in de meeste gevallen verder met elkaar. Dit wordt ook wel de win-win genoemd.

Afhankelijk van jouw positie;  ben je HRM-adviseur of Verkoopmedewerker, dan zet je jouw eigen stijl effectief in en weet je jouw resultaten te behalen. Tegelijkertijd kun je inzetten op een duurzame relatie; dit is zowel in de situatie van een medewerker, als in die  van -het behouden van- een klant zeer belangrijk.

In deze training leer je:

  • Wat jouw onderhandelingsprofiel en -stijl is en hoe kun je deze effectief inzetten?

  • Hoe het onderhandelingsklimaat te beïnvloeden én de relatie te behouden?

  • Welk gedrag is effectief in welke fase van de onderhandeling?

  • Welke machtsmiddelen heb je? Wat zijn de mogelijkheden én beperkingen hiervan?

  • Hoe kun je bezwaren veranderen in voorwaarden?

Conflictbemiddeling

Diverse functies, zoals de HR-adviseur worden van tijd tot tijd ingezet als bemiddelaar bij conflicten, bijvoorbeeld bij  samenwerkingsproblemen, groepen medewerkers met weerstand en machtsconflicten die zich in elke organisatie voordoen. Ook de leidinggevende kan te maken krijgen met conflicten tussen -groepen- medewerkers. Hoe bemiddel je effectief en methodisch, zodat er een oplossing ontstaat waar beide ‘partijen’ mee kunnen leven?  In deze training, waarin veel wordt geoefend, leer je de basis om dit te kunnen bereiken (het is nadrukkelijk geen mediation).

Wat wordt behandeld?

  • Wat een conflict daadwerkelijk is en waardoor deze ontstaat

  • Hoe jij, met jouw stijl, zelf in het conflict staat en wat het effect hiervan is op de bemiddeling

  • Wanneer welke oplossingsrichting effectief is

  • Welke methodische benadering in welke fase van een conflict effectief is en hoe je dit realiseert

  • Wat jouw positie als bemiddelaar van je vraagt in opstelling, taken en vaardigheden

  • De vorm, inhoud en omvang in dagdelen is maatwerk, afhankelijk van de te behalen doelen. Uitgaande van een voldoende communicatieniveau,  is het mogelijk om de basis van coachen of conflictbemiddeling  in 2 dagdelen te trainen.  Een combinatietraining van beide onderdelen  is ook mogelijk.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Dit kan via de e-mail via het contactformulier of telefoon. Ook kom ik graag langs om de vraag en behoefte van jullie organisatie te bespreken.